۱۳۸۸/۰۵/۱۰

کاندیدای رئیس جمهوری بیان کرد: شاید ایران به تجزیه سیاسی کشیده شود(ترجمه)

تحلیل سخنان آقای رضایی و برخی دیگر از رهبران جبههء اصولگرایان در خصوص مسائل جاری.


نوشته:رابرت.ف.ورث (Robrt F Worth )

ترجمه: امین

برگردان مطلب از خبرگزاری -نیویورک تایمز-

********************************************

لبنان،بیروت*- یکشنبه، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری ایران، در ملامتی مفهوم دار و صریح به حاکمان ایران، اخطار داد، شکاف سیاسی و اجتماعی که بر اثر اختلافات بر سر نتیجهء آرای اعلام شده بوجود آمد و خشونت‌های اعمال شدهء پس از آن، چنانچه هر چه سریعتر رسیدگی و حل و فصل نشود، میتواند به تفرقه و از هم پاشیدگی ِ جامعه منجر شود. آقای رضایی، هشدار خود را در متنی طولانی بیان کرد، که در آن خواستار -اصلاح- شده بود و سخن از بازداشت -میراث- انقلاب اسلامی با تفرقه فکنی و سیاست‌های کوته بینانه، کرده بود. این بیانیه در اینترنت پست شده بود.


گرچه نظرات آقای رضایی ....


...عمدتاً گرایشی حزبی نداشتند، اما نظر ایشان بر این مبنا استوار بود که دولت، رویکردی ناعادلانه را پس از انتخابات پیش رو گرفته و از معترضین در خواست کرده است تا در آرامش و از مجاری قانونی به اعتراضاتشان ادامه دهند. بیانهء آقای رضایی، نمایانگر این است که( با وجود سرکوب خشونت بار ِ تظاهرات خیابانی و هشدارهای سفت و سخت مقامات دولتی)، صداهای مخالفت علنی با آقای احمدی نژاد هنوز به لکنت زبان دچار نشده‌اند.

روز یکشنبه، مجلس تشخیص مصلحت نظام، با تصویب مصوبه‌ای که طبق آن، کارکنان و وابستگان به دولت نمیتوانند همزمان با دولت، در مجلس خبرگان نیز عضو شوند، یک پیروزی را برای مخالفان دولت به ارمغان آورد. مجلس خبرگانی که در آن صلاحیت کاندیداها و صحّت آرا تائید میشود.

این رای مجلس تشخیص مصلحت نظام ( که از خبرگزاری نیمه دولتی پارس اعلام شد )، یک پیروزی هم برای آقای هاشمی رفسنجانی، که رئیس این مجلس و از حامیان آقای موسوی، رقیب اصلی احمدی‌نژاد است،‌ محسوب میشود.

انتظار میرود که آقای هاشمی، امامت نماز جمعهء‌ این هفتهء تهران را برای نخستین بار پس از انتخابات بعهده داشته باشد.

چگونگی موقعیت آقای هاشمی در نظام، به عنوان یک حامی پشت پرده از آقای موسوی،‌موضوع بحث‌های بیشماری بوده است. بازگشت او به امامت جمعه تهران ( اگر تحقق یابد) مهر تائیدی بر حضور او در چرخهء قدرت و نقش گذاری او در صحنهء سیاست گذاری ایران خواهد بود.

در چند روز اخیر، برخی دیگر از اصولگرایان نیز سخنانی گفته‌اند که از آنها، عدم رضایت در نوع برخورد حکومت با معترضین و یا خواستشان بر تحمل و گذشت بیشتر دولت استنباط میشود.


خبرگزاری مهر بیان کرده است که در روز شنبه، آیت الله رضا استادی، از روحانیون اصولگرا، انتقاد گزنده ای از یک روحانی کرده، که جهت حمایت از آقای احمدی نژاد، ترتیبات راه اندازی یک راه پیمایی را داده بوده. آیت الله استادی همچنین اعلام کرده است که به دلایل جسمانی از امامت جماعت و حضور بر سر کلاسهای درسش خودداری میکند. در همان روز شنبه، یکی از مشاوران آقای احمدی نژاد، رهبران و بزرگان ملت را دعوت به شکیبایی و خوسشتن داری در مقابل اختلاف نظرات کرد.

عسگراولادی

هفتهء گذشته نیز آقای عسگر اولادی، از سیاسیون اصولگرا، ابراز کرده بود که باید سخنان آنهایی که به دیگران رای داده اند را نیز بشنویم.

هکچنین در روز یکشنبه،وبسایت های اصلاح طلب، مرگ یک جوان 19 ساله را گزارش دادند به نام سهراب اعرابی، که پیش از این گفته شده بود در بازداشت به سر میبرد. در این سایتها عکش هایی نیز از این جوان منتشر شده است. گفته میشود مادر سهراب، چهرهء فرزندش را در بین عکسهایی که دولت منتشر کرده بود، شناسایی کرده. مرگ سهراب اعرابی، بیانات گستردهء در سطح جامعه را که آمار کشته شدگان در تظاهرات بسیار بیشتر از 20 نفر ِ اعلام شده از سوی دولت است را، باز بر سر زبان ها آورده است.

________________________________

* محل اقامت نویسنده.

** اخبار با همکاری نازیلا فتحی، همکار خبری از تورنتو و همچنین ناظران آزاد از تهران تهیه شده است. (نویسنده)

0 نظرات:

ارسال یک نظر