۱۳۸۸/۰۵/۱۰

هشدار آمریکا به ایران-کلینتون از ایجاد -چتری دفاعی -برفراز خلیج فارس سخن گفت !

هشدار آمریکا به ایران-کلینتون از ایجاد "چتری دفاعی " برفراز خلیج فارس سخن گفت!

خانم هیلاری کلینتون، معاون رئیس جمهور آمریکا ابراز داشت که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، آنگاه ایالات متحده، برفراز کشورهای عربی حاشیهء خلیج فارس چتری دفاعی ایجاد خواهد کرد.

_____________________________

ترجمهء مقاله‌ای از آیریش تایمز( Irish times).

نوشتهء:دنیس استاونتون(Denis Staunton ).

ترجمه: امین.

_____________________________

ایشان در خلال یک نشست، که در شهرداری بانکوک برگزار شد، اطهار داشت که ایران باید متوجه باشد، دستیابی به سلاح هسته‌ای، توان امنیتی افزونی برای جمهوری اسلامی به بار نخواهد آورد. او اضافه کرد: " ما می‌خواهیم ایران این مسئله را محاسبه کند که چنانچه آمریکا، در یک اقدام منصفانه، چتری دفاعی بر فراز منطقه بگسترد و یا توان دفاعی همسایگانش را بالا ببرد، آنگاه آن گونه که ظاهراً ایران تصورش را دارد، داشتن سلاح اتمی نه دیگر میتواند کسی را بترساند و نه با توسل بر آن، بر کسی برتری خواهد داشت. "

.......


.....خانم کلینتون خاطرنشان کرد که با این سخنان، سیاست جدیدی را در قبال ایران به تفصیل نمی‌آورد؛ اما اشاراتش مبنی بر این است که در صورت دست‌یابی ایران به سلاح اتمی، دولت آقای اوباما، ایجاد یک سیستم موثر بازدارنده در قبال ایران را در برنامهء خود دارد.

از سویی تهران، بر اینکه طبق آئین نامه‌های عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای، حق برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را داراست و فعالیت‌هایش تنها در آن راستا می‌باشد، همیشه پافشاری کرده‌است. اما قدرت‌ها در غرب، بر این ادعا مشکوکند. بهر جهت، تنها در ماه گذشته، آژانس بین‌المللی هسته‌ای، اعلام کرده بود که ایران فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیم خود را تشدید کرده و در همان زمان از حضور بازرسان این سازمان، جهت کنکاش بر نوع فعالیت‌هایش خود داری ورزیده است.

معاون رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد که ایالات متحده همچنان از مبحث مذاکرات چند جانبه با ایران در خصوص مسائل هسته‌ای اش، با حضور و دخالت پنج عضو دائم سازمان ملل، دفاع می‌کند.( این پنج عضو عبارتند از: آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا ؛ با مشارکت آلمان).

از طرفی ایشان خاطر نشان شدند که زمان برای مذاکره، بدون هیچ تاریخ انتهایی نخواهد بود و ادامه داد: " ما پنجره‌ها را تا ابد به سوی آنها باز نخواهیم گداشت.<<رجوع شود به مقالهء :آمریکا پیامی محکم برای ایران فرستاد- در همین وبلاگ.>>

وزیر دفاع اسرائیل، سخنان خانم کلینتون را شدیداً مورد انتقاد قرار داده و آن را نشانه‌ای بر پذیرش آشکار آمریکا از ایرانی مسلح به بمب اتمی خواند. آقای مریدور (Meridor )، به رادیو-ارتش اسرائیل گفت : " من با بی‌علاقه‌گی‌ِ تمام، بیانهء‌آمریکا مبنی بر ایجاد چتر دفاعی در مقابل ایران مسلح به بمب اتمی و به نفع کشورهای هم‌پیمان با آمریکا را شنیدم و می‌توان اینگونه از آن برداشت کرد که آمریکا این احتمال را از همین الان پذیرفته و به رسمیت شناخته است و البته این یک اشتباه بزرگ بیش نیست. " و اضافه کرد:" در حال حاضر، ما لزومی بر محاسبهء فرضیهء دستیابی ایران، به سلاح هسته‌ای نمی‌بینیم، بلکه باید از آن جلوگیری کرد."

خانم کلینتون که در گردشگاه پوکت( Phuket ) بسر می‌برد، برای شرکت در نشست مشترک ٢٧ کشور عضو دیوان منطقه‌ای‌ِ آ س ان (‌ASEAN) با ١٠ کشور مشترک المنافع آسیای جنوب شرقی،‌به آنجا سفر کرده‌است، در همان محل بیان کرد، با سخنانش نخواسته است به طور ضمنی این منظور را برساند که سیاست‌های کشورش در قبال ایران دچار تغییراتی شده است. او در این رابطه گفت:" من به سادگی به این حقیقت اشاره داشتم که تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، ضامنی بر امنیتش نخواهد بود و با دستیابی به آن،باید از دورنمای عکس‌العمل‌های ما، چنانچه تلاش این کشور، به شروع یک مسابقهء تسلیحاتی در منطقه منجر شود، آگاهی یابد. " او در ادامه آورد:‌ " همچنان که بارها و بارها به وضوح گفته‌ایم، در آن صورت( در جهت مسلح شدن به بمب اتمی)، دست به اقدام می‌زنیم، اقداماتی کمرشکن! << باز هم رجوع شود به: آمریکا پیام محکمی برای ایران فرستاد- در همین وبلاگ.

0 نظرات:

ارسال یک نظر