۱۳۸۸/۰۵/۱۰

آمریکا پیام محکمی برای ایران فرستاد (ترجمه)

مقامات آمریکا، پیام محکم و روشنی فرستادند، مبنی بر اینکه ایران زمان زیادی برای آغاز مذاکرات هسته‌ای ندارد تا بتواند از اعمال تحریم‌های جدید ویا حتی اقدامات نظامی جلوگیری کند...

_______________________________

مقاله‌ای از سایت خبری الجزیره.

ترجمه: امین.

_____________________


...هشداری که بر اساس آن، آمریکا تنها زمان محدودی را به ایران میدهد تا مذاکرات را آغاز کند. خانم هیلاری کلینتون، معاون رئیس جمهور آمریکا، ابراز داشت :" انتخاب کاملاً واضح است، ما آماده میمانیم تا با ایران مذاکره کنیم، اما این مهم زمانش الان است. این فرصت تا ابد باقی نخواهد ماند. " با اشاره‌ای به نشست روز چهارشنبهء وزارت خارجه در واشنگتن، خانم کلینتن گفت: " ایران هیچ حقی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای ندارد و ما کوشا هستیم تا از این موضوع جلوگیری کنیم. " اما اضافه کرد که ....


......

: " تهران حق استفاده صلح آمیز از نیروی هسته‌ای را دارد، چنانچه اطمینان بین المللی از این بابت را تأمین کند و ثابت نماید که هدفش چیزی جز استفادهء صلح آمیز نیست. "

و نیز گفت: " ایران میتواند نقش سازنده و مؤثری در منطقه داشته باشد، چنانچه دست از حمایت‌هایش از تروریست و اقدامات علیه همسایه‌گانش بردارد. میتواند نقش پر مسئولیتی در جامعهء بین الملل بر عهده داشته باشد، اگر وظایفی که بر مبنای حقوق بشرند را بپذیرد. "

___گزینهء نظامی ___

خانم کلینتن، در خصوص نیروی نظامی آمریکا، با لحنی قدرتمندانه سخن راند و اضافه کرد، چنانچه دیپلماسی توفیقی نداشته باشد، آمریکا پیش فرض حل نظامی مسئله را حذف نمیکند. بلیک هاونشل ( Blake hounshell)، سرپرست مجلهء سیاست خارجه، میگوید : " در سخنان خانم کلینتن هیچ انعطافی وجود ندارد و یادآوری میکند که آمریکا حقیقتاً گزینهء نظامی را در مد نظر دارد." ،" کلینتون گفت که آمریکا گزینهء دیپلماسی را ترجیح میدهد، اما نباید فکر کرد کشوری است که میشود نادیده‌اش گرفت." آمریکا، اتحادیه اروپا و اسرائیل، بارها ایران را متهم کرده‌اند که برنامه‌های اتمی‌اش را در جهت وصول به سلاح هسته‌ای دنبال میکند. تهران این اتهامات را ردّ کرده و میگوید فعالیت‌هایش در جهت دستیابی به تأمین نیروی برق است.


___رشد بدبینی‌ها ____

هاونشل میگوید سخنان خانم کلینتن، گویای این است که دولت اوباما، نسبت به امید آغازی بر مذاکرات مستقیم با ایران بدبین شده‌اند. " چیزی که الان می‌بینید، زمینه چینی یک دور جدید از تحریم‌ها در شورای امنیت است، چنانچه ایران تن به مذاکرات مستقیم ندهد. "

زمان غیر رسمی ِ ایران برای آغاز گفتگوها، اواخر ماه سپتامبر، یعنی زمان نشست عمومی سازمان ملل است. هر پنج عضو دائمی شورای امنیت_ آمریکا، روسیه، انگلستان، فرانسه و چین_ به اضافهء آلمان، این امکان را برای ایران فراهم کرده‌اند تا بر سر مسائل هسته‌ای اش آغاز به گفتگو کند. منوچهر متکی، وزیر امور خارجهء ایران، در روز شنبه در جوابیه به آن درخواست، سخن از آماده سازی یک " بستهء پیشنهادی " توسط وزارت خانه‌اش به میان آورد. هاونشل میگوید: " ( در این بسته) چیزی که من از ایران انتظار دارم، "سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن است". کاری بکند که آن بسته به حدی باشد تا روسیه و چین را راضی نماید، اما آنقدر نباشد که مایهء خرسندی ِ انگلستان، فرانسه و آمریکایی‌ها شود. "

خانم کلینتن، همچنین در طول سخنرانی‌اش دربارهء سیاست‌های خارجهء کلان آمریکا، متذکر نقش برجستهء این کشور در صلح خاور میانه و اقتصاد جهانی شد.

پایان.

0 نظرات:

ارسال یک نظر